Visie
Projecten
Bureau

Brede school Boukemapark

Uithuizen
Titel
Brede school Boukemapark
Project
Architectenselectie
Plaats
Uithuizen
Bouwjaar
2015
BVO
2.450m2
Bouwkosten
2.400.000,- (wens)
Opdrachtgever
Gemeente Eemsmond

Uit de PvE’s van de 3 scholen komt duidelijk naar voren dat de scholen hun eigenheid zoveel mogelijk willen behouden. Met een eigen entree, leerplein, heldere structuur / verkeersroutes, ligging bij voorkeur op de begane grond, zodat de leerlingen zich snel thuis voelen in hun school. Tevens blijkt uit de PvE’s een sterke overeenkomst in het willen hebben van een grote centrale ruimte (aula) voor voorstellingen met centrale keuken en toiletgroepen. Een duidelijk plek voor een beheerder nabij de hoofdentree.

 

In de voorgestelde ontwerpvisie worden de 3 scholen rondom een gemeenschappelijke ruimte geplaatst en krijgen hierdoor een eigen vleugel met een herkenbare ' kop' (eindgevel). De koppen 'kijken' naar 3 verschillende richtingen. De plaatsing van de type school is willekeurig. Eén ' kop' kijkt terug naar het dorp, één kijkt uit over het Groninger landschap en één naar de Boukemaheerd.

Tussen de scholen in, is de gemeenschappelijke ruimte direct van buiten af bereikbaar, aan de Oude Tilsterwegzijde bevindt zich daar de gezamenlijke hoofdentree, aan de ijsbaanzijde de algemene toegang tot de buitenruimten.

 

De buitenruimte wordt als volgt voorgesteld; vanaf de Oude Tilsterweg de hoofdentree met algemeen voorplein. Hier zal zich ook de kiss & ride zone bevinden en een deel van het parkeren. Rondom de rest van de scholen ligt de gezamenlijke buitenruimte. Doordat ervoor gekozen is alle functies op de begane grond te plaatsen, krijgen de groepsruimten allemaal een mogelijkheid om direct naar buiten te kunnen. Het speelplein is opgedeeld in een verhard en onverhard deel. Het grootste deel van het verharde plein bevindt zich aan de zuidzijde van de brede school, met een deel voor de onderbouw en een groter deel voor de bovenbouw. In het onverharde deel (van houtsnippers) bevinden zich de klim- en klautertoestellen, ‘teletubbie-heuvel’, de schooltuinen en de steiger aan de vijver van het Boukemapark.

Als ‘tweede’ laag liggen over de pleinen de verschillende toegangswegen naar de 3 scholen. Dit zijn de gele ‘zandpaden’ (van gele straatklinkers) die tot in het hart van de brede school doorlopen en de verbinding vormt tussen de 3 scholen.

 

 

Uithuizen bevindt zich in de regio Noord Groningen waar groei geen vanzelfsprekendheid meer is. De meeste dorpen hebben met krimp of handhaving van de huidige toestand te maken. Krimp wordt in het algemeen als iets negatiefs gezien maar in Noord Groningen hebben de dorpen altijd te maken gehad met een op- en neergaande beweging van de grootte van de dorpen. Dit maakt dat de dorpen zorgvuldig door de jaren heen ontwikkeld zijn.

Op deze wijze moet dan ook naar de locatie van de nieuwe brede school gekeken worden. Doordat de hoeveelheid woningen de komende jaren nagenoeg niet zal stijgen ontstaat er een duidelijke begrenzing van het dorp Uithuizen.

 

De locatie in het Boukemapark maakt deel uit van de groene zone rondom het dorp. De brede school wordt geflankeerd door de sportvelden en de ijsbaan. Ook al ligt de brede school tegen Uithuizen aan, het maakt deel uit van het landschap rondom Uithuizen. Dit landschap heeft een zeer rijke traditie met zijn vlakke land, wierden, borgen, heerden, schuren en lange zichtlijnen. Belangrijkste kenmerken van de bestaande bebouwde elementen zijn herkenbare verschijningsvormen, duidelijke 'koppen' aan de voorzijde en sterk met groene beplanting omzoomd.

Voor de verschijningsvorm van de brede school is er voor gekozen deze belangrijke elementen als uitgangspunt te nemen voor het ontwerp en de brede school een geheel eigen identiteit te geven.

 

Door het Groninger landschap op 'te tillen' ontstaat een opengewerkte wierde. Aan de opengewerkte zijden bevinden zich de groepsruimten welke veel daglichtlicht nodig hebben. De gevels zijn opgetrokken uit glazen puien en 3 typen rode metselwerk penanten van Groninger klei. Door gebruik te maken van brede metselwerk penanten en de gevels in een toog te plaatsen, krijgen de groepsruimten veel daglicht, maar oogt de brede school gemaakt te zijn van metselwerk met een groen gebogen dak. Elke school krijgt zijn eigen metselwerk type die geleidelijk per penant in elkaar overlopen, waardoor op subtiele wijze de verschillende scholen zichtbaar zijn. Ook het kleurgebruik binnen de scholen, komt in de gevel tot uitdrukking door smalle stroken gekleurd glas in de pui op te nemen.

 

Centraal in het gebouw ontstaat extra ruimte door het gebogen dak en kan de steeds groter wordende installatieruimte weggewerkt worden in het gebouw i.p.v. op het dak. Omdat alle functies op de begane grond komen, wordt het een één-laags gebouw en dan zou met een plat dak de installatie in het zicht komen en daarmee de brede school ontsieren.

 

 

Het constructieve principe van de brede school is een staalskelet met betonnen dak. De binnenwanden bestaan uit Metalstud wanden en vouwwanden. Dit principe maakt dat de plattegrond vrij indeelbaar en naar de toekomst gericht, eenvoudig te wijzigen is.

De hoofdopzet van de brede school, t.w. 3 scholen aansluitend op een centraal hart, heeft een bijkomend voordeel dat de koppen van de scholen afzonderlijk per kop gemakkelijk uitbreidbaar zijn en de eindgevel per school qua uitstraling, in samenspraak met de school, te ontwerpen zijn. In de gevel is daar reeds rekening mee gehouden, door gebruik te maken van metselwerkpenanten en losse puien.

Door de installatieruimte in het hart van de brede school te leggen is deze eenvoudig uitbreidbaar.

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies. Voor meer informatie zie ons cookiebeleid.